MainosAvain-formaatti
MainosAvain-formaatti koskee tietoverkoissa tapahtuvaa tiedon dynaamista linkitystä ja
rakenteisuutta hyödyntäen hakukoneita ja suojattuja sanoja, symboleja, ikoneja
ts. tavaramerkkejä. Semanttisia hakukoneita ja ontologiaa
on tutkittu ja määritelty jo kauan. Niiden lopullista läpimurtoa ei ole tapahtunut, koska määrittelyt
ovat tehty liian tiukoiksi ja kattaviksi eli vaikeiksi omaksua. Lisäksi eri 'standardeja' ei useinkaan voida käyttää samanaikaisesti.
Näin niiden sovellutuksista tulee kalliita. MainosAvain-formaatissa tiedon upottaminen rakenteisiin tehdään uudella tavalla.
MainosAvain -formaatti perustuu yksinkertaisiin menetelmiin.
Näin ollen myös niille tehdyt palvelut ovat edullisia. Formaatin määrittelyt perustuvat
rajapinta-määrityksiin, jolloin sovellutusten sisäiset toiminnot voivat olla vapaamuotoisia ja näin formaatti
luo mahdollisuuden kehittää sisäisiä toimintoja yhä monipuolisimmiksi.
MainosAvain -tunnusrakenne muodostuu yhdestä tai useammasta tavaramerkistä, joita voidaan laajentaa yleissanoilla.
MainosAvain -rakenne on eritelty muusta tekstistä korostusmerkein; suositus on ~ eli aaltomerkki (tilde). MainosAvain -tunnuksen yhteydessä yleissanan
korostusmerkiksi valitaan merkki, joka hakukoneissa kuuluu haettavien merkkien joukkoon; esim. alaviiva-merkillä '_' sanan alussa tai
lopussa tai molemmissa. Alaviiva sopii myös sanojen yhdistämiseen.
Esim. InnoLippu_2009 tai InnoLippu _2009_ tai InnoLippu_uusi_tuote
Käytettäessä useampaa tavaramerkkiä ne lisätään yhteen vastaavasti hakukoneiden hakumerkkeihin kuuluvalla merkillä; suositellaan &-merkkiä ja tavaramerkkien rekisteröintiä.
MainosAvain on suunniteltu toimimaan tehokkaasti sosiaalisen median kanssa. Sillä voidaan laajentua sosiaalisesta mediasta verkossa muodostettaviin virtuaaliryhmiin.
Formaattiin kuuluva hakupalvelu on suunniteltu täydentämään hakukoneiden käyttöä. Palvelumuotoisena se ei kilpaile niiden kanssa.
Huomaa korostuksen käytön merkitys painetussa mediassa.
Tällä muodolla (esim. aaltomerkki tai alaviiva alussa ja lopussa) kerrotaan
käyttäjälle, että kyseessä on sana, jota kannattaa etsiä
hakukoneella. Sitä voi tehostaa myös mm. alleviivauksella, värillä,
fontin muodolla. Merkkaukseksi voidaan valita myös jokin muu kuin
alaviiva-merkki, kunhan merkki sopii hyvin mm. Google-hakuun.
MainosAvain -formaatti tuo tietoverkkoihin myös käyttöjärjestelmistä tutun tiedosto- ja tietuerakenteet.
MainosAvain -sanojen sekä yleissanojen järjestyksellä voidaan luoda
hierarkkisia rakenteita. Ne voidaan myös yhdistää poluiksi myös
erikoismerkeillä, joita yleisimmät hakukoneet eivät huomio mm. : '>', '/', '.'. Oleellista on, että tiedot ovat
hajautettu tietoverkkoon esim. kotisivuille, jossa niitä hallitaan
MainosAvain -hakusanoilla.
Tiedon esitysmuotojen elementteihin ei tehdä muutoksia vaan käytetään hyväksi niiden attribuuttien arvoja. Tämä sallii, että tyylitiedostoissa voidaan käyttää vapaasti
sivun muotoilu-attribuutteja. Lisäksi attribuuttien nimistä voidaan tehdä muutos- ja/tai alias-taulukkoja. Niitä
sovitetaan paikalliseen kieleen tai yleisiin standardeihin, kuten ontologiaan.
Käyttämällä kommentteja voidaan rakenteellisuutta monipuolistaa.
Tämä rakenteellisuus on
enemmän kuin esimerkiksi MicroFormat; tässä hyödynnetään siis mm. funktioita,
luokituspolkuja, muutostaulukkoja,...
MainosAvain -formaatin käyttö tuo mahdollisuuden korvata kiinteitä linkkejä dynaamisilla linkeillä.
Kun siirretään määriteltyä MainosAvain -tunnusta linkitys muuttuu sen mukana. Menetelmä sallii myös useamman
linkityskohteen. Soveltuu hyvin dynaamisiin kohteisiin kuten sesonkituotteet.
MainosAvain formaatti yhdessä hakukoneiden ja joustavan rakenteellisuutensa vuoksi tukee hyvin
"tiedon vain kertaalleen tallentamista". Ominaisuus tuo mukanaan mahdollisuuden tiedon erilaisille
näkymille. Näin tiedon oikeellisuus hallitaan paremmin.
MainosAvain -formaatti mahdollistaa verkkomedioiden yhteyden muihin medioihin. Se voi tapahtua
sähköisen yhteyden lisäksi immateriaalisesti (mielikuvat, tunnelma, tuoksut,..). Esimerkkinä 'Virtuaalinen Ostoskatu',
jossa toistuvasti myymälöiden ikkunassa samanlaisin kilvin tuodaan ostoskadun nimi esille, näin 'Virtuaalinen Ostoskatu'
jää mieleen.
MainosAvain täydentää hakukone mainontaa, kuten Googlen AdWords.
Paikannusominaisuuksien hyödyntäminen medioiden välisessä linkityksessä on yksi tärkeimmistä
ominaisuuksista. Tyypillinen käyttö on mobiilisovellutus tai -laite, jossa paikkatieto tallennetaan vain nappia
painamalla tai muulla toiminnalla. Tallennettua/merkattua paikkatietoa voidaan käyttää hakukoneissa
MainosAvain -tyyppisesti. Tämä mahdollistaa myös hyvin ekologisen logistiikan